FISHBEIN MODEL OF CONSUMER DECISIONS ON HALAL REGISTERING
Abstract
The rapid development of the halal industry today requires business actors to have halal certification for their products. In response to the increasing preference for halal certification among MSMEs, the Halal Hub MSME institution presents to assist MSMEs in the halal certification process. This study aimed to determine the attributes consumers consider when registering for halal with the assistance of the Halal Hub MSME institution in Sumenep City. The sample used was 50 MSMEs obtained from the Halal Hub MSME data. Existing data was analyzed using Fishbein analysis. The results showed that consumer considerations in registering halal with the assistance of the Halal Hub MSME institution in Sumenep City, as well as the attributes of physical evidence, responsiveness, assurance, and empathy of employees, have a positive value. In contrast, the reliability attribute has a very positive consumer attitude value. Suggestions for this institution are to maintain the services provided because, according to the total consumer attitude in Fishbein analysis, all service attributes provided to business actors have positive.
Keywords : Fishbein Model, Halal, Halal Institution, , MSMEs
Full Text:
PDFReferences
Amalina, N. N., & Harti. (2021). Analisis Sikap Fishbein Pada Konsumen Pengguna Indihome PT Telkom Kediri. Jurnal Pendidikan Tata Niaga (JPTN), 9(3), 1397–1403. https://ejournal.unesa.ac.id/index.php/jptn/article/view/41514/35736
Astuti, E. P., Masyhuri, M., & Mulyo, J. H. (2019). Analisis Sikap Konsumen Pasar Swalayan terhadap Sayuran Organik. Jurnal Ekonomi Pertanian Dan Agribisnis, 3(1), 183–194. https://doi.org/10.21776/ub.jepa.2019.003.01.18
Azhari, M., & Sutabri, T. (2023). Analisis Kulitas Layanan Sewa Bendwith Internet Kemendikbud Dan LanSatker Menggunakan Metode Fuzzy Servqual (Studi Kasus : PT. Aplikanusa Lintasarta Palembang). Digital Transformation Technology, 3(2), 577–586. https://doi.org/10.47709/digitech.v3i2.3042
Badan Pusat Statistik. (2023). Jumlah Perusahaan Industri Skala Mikro dan Kecil Menurut Provinsi (Unit), 2023. https://www.bps.go.id/id/statistics-table/2/NDQwIzI=/jumlah-perusahaan-menurut-provinsi.html
Gonibala, N., .A.J., V., Masinambow, & Maramis, M. T. B. (2019). Analisis Pengaruh Modal Dan Biaya Produksi Terhadap Pendapatan Umkm Di Kota Kotamobagu. Jurnal Berkala Ilmiah Efisiensi, 19(01), 56–67.
Gumelar, R. A., & Prasetyanto, D. (2023). Evaluasi Kepuasan Konsumen Terhadap Layanan Stasiun Kereta Api Rancaekek Kabupaten Bandung Menggunakan Metode Fishbein. Prosiding FTSP, 523–528.
Hidayati, B. S. (2024). Persepsi Konsumen terhadap Produk Halal dari UMKM: Dampak terhadap Keputusan Pembelian. Jurnal Ekonomika Dan Bisnis (JEBS), 4(4), 619–625. https://doi.org/10.47233/jebs.v4i4.1925
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran (Erlangga).
Kusmaria, & Fitri, A. (2022). Sikap Konsumen Terhadap Atribut Produk Kopi Coffee Campus di Kota Bandar Lampung. JIA (Jurnal Ilmiah Agribisnis) : Jurnal Agribisnis Dan Ilmu Sosial Ekonomi Pertanian, 7(6), 206–211. https://doi.org/10.37149/jia.v7i6.81
Lestari, P. I., & Supriyanto, A. (2022). Keputusan Pembelian Mi Samyang Pada Generasi Z : Ditinjau dari. Journal of Current Research in Business and Economics, 01(02), 12–22.
Manalu, D. S. T., Nduru, J., Ahdy, A. N., Faizaty, N. S., Setiawan, R. A., & Azalia, T. (2024). Analisis Preferensi Konsumen Terhadap Produk Air Mineral Frozen Di Prima Freshmart , Sekolah Vokasi IPB. Jurnal Ilmiah Nusantara ( JINU), 1(3), 1–12.
Margolang, A. I., Silalahi, K. A., & Nst, M. R. S. (2024). Rencana Bisnis dalam Meningkatkan Usaha UMKM di Era Digitalisasi. Madani: Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(12), 425–433.
Masita, S., Suprapti, I., Wijayanti, D. E., & Sunyigono, A. K. (2024). Analisis Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Di Coffee Shop “Retorika Kopi” Bangkalan. Jurnal Agrosains : Karya Kreatif Dan Inovatif, 9(1), 1–12. https://doi.org/10.31102/agrosains.2024.9.1.1-12
Nurhayati, Y. (2023). Cantaka : Jurnal Ilmu Ekonomi dan Manajemen Cantaka : Jurnal Ilmu Ekonomi dan Manajemen. Cantaka: Jurnal Ilmu Ekonomi Dan Manajemen, 1, 37–46.
Paramita, A., Ali, H., & Dwikoco, F. (2022). Pengaruh Labelisasi Halal, Kualitas Produk, Dan Minat Beli Terhadap Keputusan Pembelian (Literatute Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 660–669. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2.1128
Pramukti, R. T., Sulistyo, A., & Soeroso, A. (2024). Analisis Sikap Wisatawan Dalam Menciptakan Pengelolaan Berkelanjutan (Studi Pada Pantai Mesra Gunungkidul). Jurnal Ilmu Sosial, Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis, 5(2), 215–228. https://doi.org/10.47747/jismab.v5i2.1721
Pratama, H. (2024). Pola Sinergitas Dalam Mekanisme Self-Declare Halal. Jurnal Ilmu Sosial, 15(1), 37–48.
Rahman, S. N., & Destiarni, R. P. (2023). Sikap Konsumen Bebek Sinjay Terhadap Sertifikasi Halal Dengan Pendekatan Multi Atribut Fishbein. Prosiding : Seminar Nasional Ekonomi Dan Teknologi, 52–61. https://doi.org/10.24929/prosd.v0i0.2367
Roayada, M., Aldira, S. H., Dwi, Y., Arianto, C., Amrillah, S. F., & Fitriana, A. (2023). Manfaat Sertifikat Halal Dalam Meningkatkan Pemasaran Produk UMKM Di Desa Sigar Penjalin. Jurnal Pengabdian Masyarakat.
Sa’idu, N. (2021). Persepsi Kepuasan Masyarakat Terhadap Kualitas Layanan Pendidikan Madrasah Binaan Kecamatan Bringin Kabupaten Semarang Tahun 2021. Educational : Jurnal Inovasi Pendidikan Dan Pengajaran, 1(3), 169–177.
Salam, D. Q. A., Makhtum, A., Keislaman, F., Madura, U. T., Keislaman, F., & Madura, U. T. (2022). Implementasi Jaminan Produk Halal Melalui Sertifikasi Halal Pada Produk Makanan Dan Minuman UMKM di Kabupaten Sampang. Jurnal Lembaga Kita, 3(1), 10–20.
Syaifudin, M. R., & Fahma, F. (2022). Analisis Kepemilikan Sertifikat Halal terhadap Pendapatan Usaha UMKM Mendoan Ngapak. Jurnal Ilmiah Teknik Industri, 21(1), 40–43.
Yansih, E., Wanti Fitrianti, & Shenny Oktoriana. (2023). Analisis Sikap Konsumen Terhadap Konsumsi Buah Lokal di Kota Pontianak. Jemsi (Jurnal Ekonomi, Manajemen, Dan Akuntansi), 9(6), 2515–2524. https://doi.org/10.35870/jemsi.v9i6.1811
DOI: https://doi.org/10.21107/aciel.v3i1.571
Refbacks
- There are currently no refbacks.