THE INFLUENCE OF CONSUMER MOTIVATION ON PURCHASING DECISIONS AT ICHIPS BANANA MSME

Rohimatus Sholehah, Resti Prastika Destiarni, Isdiana Suprapti

Abstract


One of the halal-certified MSMEs in Madura is Ichips Banana which producing banana chips with various flavors since 2023. Its target market consists of Millennials and Z Generations, whose purchasing power fluctuates according to their lifestyle. Understanding the factors that drive these consumers to purchase is essential for designing more effective marketing strategies. This study aims to analyze the influence of rational motivation, emotional motivation, and purchase intention on purchasing decisions at Ichips Banana MSMEs. This research was studied from the perspective of consumers of Ichips Banana MSMEs. The method used is Path Analysis. The number of samples taken was 50 respondents. The results showed that emotional motivation and purchase intention significantly affect purchasing decisions. Additionally, buying interest can mediate rational motivation in purchasing decisions. Thus, Ichips Banana MSMEs can continue to improving marketing strategies through creative and attractive promotions, especially on platforms widely used by millennials and Z generations.

Keywords : Consumer, Motivation, Purchase Intention, Purchase Decision, MSMEs


Full Text:

PDF

References


Adilah, A. V., & Nurwidawati, D. (2023). Hubungan Antara Motivasi Konsumen Dengan Keputusan Pembelian Di Gerai Es Kirm X. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 10(03), 391–400.

Adiwinata, N. N., Sumarwan, U., & Simanjuntak, M. (2021). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Perilaku Konsumsi Kopi di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 14(2), 189–202. https://doi.org/10.24156/jikk.2021.14.2.189

Bali, A. Y. (2022). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Loyalitas Konsumen Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ekonomi, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.56248/jamane.v1i1.7

Budiono, A. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, Promosi, dan Citra Merek terhadap Kepuasan Pelanggan Melalui Keputusan Pembelian. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 17(02), 1–15. https://doi.org/10.25134/equi.v17i02.ABSTRACT

Camelia, I., Achmad, L. I., Ainulyaqin, M. H., & Edy, S. (2024). Analisis Peran Sertifikasi Halal pada Bisnis UMKM Kabupaten Bekasi. JIEI: Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(02), 1474–1484. https://doi.org/10.29040/jiei.v10i2.13349

Desky, H., Murinda, R., & Razali. (2022). Pengaruh Persepsi Keamanan, Kualitas Informasi dan Kepercayaan terhadap Keputusan Pembelian Online. Owner: Riset & Jurnal Akuntansi, 6(2), 1812–1829. https://doi.org/10.33395/owner.v6i2.772

Destiarni, R. P., & Qomariyah, N. (2023). Persepsi Pelaku UMKM Terhadap Kepemilikan Sertifikasi Halal Untuk Meningkatkan Daya Saing Produk UMKM Madura. JIEI: Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(3), 3858. https://doi.org/10.29040/jiei.v9i3.9314

Devina, Y. H., Pujiantio, T., & Kastaman, R. (2021). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran dan Perilaku Konsumen terhadap Pengambilan Keputusan Pembelian Yoghurt di DKI Jakarta. Jurnal Agrikultura, 32(2), 168–181. https://doi.org/10.24198/agrikultura.v32i2.32651

Fajrina, E. L., Barkah, C. S., Chan, A., & Tresna, P. W. (2021). Analisis Motivasi Konsumen Dalam Melakukan Pembelian Di Deilicious Kitchen Sebagai Upaya Perbaikan Strategi Produk Dan Harga. Maker: Jurnal Manajemen, 7(1), 1–14. https://doi.org/10.37403/mjm.v0i0.213

Fatima, P., & Amir, F. (2024). Studi Komparatif Theory Planned Behavior antara yang Sudah dan yang Belum Tersertifikasi Halal di Sumenep. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(3), 1606–1624. https://doi.org/10.47467/elmal.v5i3.5571

Fatmawati, P., Setiawan, F., & Nasik, K. (2023). Analisis Religiusitas, Kesadaran Halal, Literasi Halal, Dan Niat Berperilaku Dalam Memprediksi Pelaku UMKM Melakukan Sertifikasi Halal Di Kabupaten Bangkalan. Maro: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis, 6(1), 76–88. https://doi.org/10.31949/maro.v6i1.3692

Fuadi, N., Khairawati, S., & Sasono, H. (2019). Pengaruh Store Layout, Kualitas Pelayanan Dan Motivasi Rasional Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. AT-TAUZI: Jurnal Ekonomi Islam, 19(2), 85–97.

Gafiqi, A., Ismunandar, I., & Mulyadin, M. (2024). Pengaruh Store Layout, Kualitas Pelayanan Dan Motivasi Rasional Terhadap Keputusan Pembelian Pada Toko Zam Zam Kota Bima. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah (JIMPA), 4(2), 587–600. https://doi.org/10.36908/jimpa.v4i2.438

Hamida, I. A., & Amron. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Menggunakan Layanan Pesan-Antar Shopee Food. JEBI: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 25(1), 33–42. https://doi.org/10.51875/jibms.v3i1.192

Hartati, B. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Minat Beli Produk Cosmetics Jafra Pada Pt. Jafra Cosmetics Indonesia. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan, 10(01), 123–137. https://doi.org/10.22437/jmk.v10i01.12653

Hermayanti, A. W., & Susantiaji, A. (2022). Analisis Pembelian Impulsif di Pasar Modern Kota Tegal Pada Saat Pndemi Covid-19. Jurnal MONEX, 01(11), 49–60. https://doi.org/10.30591/monex.v11i01.2946

Indrawan, B., Nurmita, N., Nengsih, T. A., Utami, W., Nasrudin, D., Tanti, T., Deliza, D., Ferawati, R., Syafitri, R., & Santoso, P. (2022). The Influence of Attitude and Need for Cognition on Student’s Purchase Intention Behavior on Halal Food: Schools Clustering Perspective. Indonesian Journal of Halal Research, 4(1), 26–34. https://doi.org/10.15575/ijhar.v4i1.13092

Ismoyowati, D., Wuryandani, S., & Wijayanti, F. K. (2023). Millennials’ Consumer Behavior in the Coffee Agroindustry: The Effect of Consumer Attitudes on Purchasing Decisions. AgriTECH, 43(1), 56. https://doi.org/10.22146/agritech.66577

Jaelani, R., Yuliati, L. N., & Sartono, B. (2023). Effect of Product Attributes, Promotions, and Motivation on Subsidized Home Buying Decisions. Jurnal Aplikasi Bisnis Dan Manajemen, 9(3), 819–829. https://doi.org/10.17358/jabm.9.3.819

Jingga, J. C., Nazmi, H., & Dewi, S. P. (2023). Analysis of Service Quality, Motivation, and Level of Consumer Confidence in Purchasing Decisions at PT. Aksara Sukses Makmur Medan. International Journal of Science and Society, 5(5), 843–853. https://doi.org/10.54783/ijsoc.v5i5.950

Kalputri, S. F. (2021). Pengaruh Motivasi, Persepsi, Sikap Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Olive Fried Chicken di Glagahsari Yogyakarta. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 2(2), 92–99. https://doi.org/10.37385/msej.v2i2.205

Kotler, P., & Amstrong, G. (2010). Prinsip-Prinsip Pemasaran (Edisi ke-1). Penerbit Erlangga.

Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran (Edisi ke-1). PT. Indeks.

Kumala, F. O. N., & Fageh, A. (2022). Pengaruh Diskon Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Halal Dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ecodemica Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.31294/eco.v6i1.11196

Mahliza, F., & Prasetya, P. (2021). Determining Purchase Intention in Halal Personal Care Product: Study on Muslimah Millennial Generation. Jurnal Aplikasi Manajemen, 19(2), 319–334. https://doi.org/10.21776/ub.jam.2021.019.02.08

Marlindawaty, & Arislan, F. (2024). Analisis Motivasi, Persepsi dan Sikap Terhadap Keputusan Pembelian Produk Minuman Chatime di Outlet Mall E-Walk Balikpapan. Stratēgo: Jurnal Manajemen Modern, 6(2), 230–250.

Masita, S., Suprapti, I., Wijayanti, D. E., & Sunyigono, A. K. (2024). Analisis Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Di Coffee Shop “Retorika Kopi” Bangkalan. JURNAL AGROSAINS : Karya Kreatif Dan Inovatif, 9(1), 1–12. https://doi.org/10.31102/agrosains.2024.9.1.1-12

Mawardi, M. M. (2020). Path Analysis Pengaruh Budaya Organisasi dan Motivasi Berprestasi terhadap Kinerja Karyawan pada PT. Marinal Indoprima. Bayan Lin-Naas: Jurnal Dakwah Islam, 4(1), 1–10. https://ejournal.idia.ac.id/index.php/bayan-linnaas/article/view/930%0Ahttps://ejournal.idia.ac.id/index.php/bayan-linnaas/article/viewFile/930/669

Meli, N., Arifin, D., & Sari, S. P. (2022). Pengaruh Minat Beli Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Genusian Card. Seminar Nasional Ekonomi Dan Akuntansi, 1(1), 8–11. http://prosiding.senakota.nusaputra.ac.id/index.php/prosiding/article/view/81

Najmudin, N., Syihabudin, S., & Fatoni, A. (2021). The Effect of Halal Awareness and Food Ingredients on Consumer Interests of Culinary Seafood Beach Tourism. Islamiconomic: Jurnal Ekonomi Islam, 12(1), 23–38. https://doi.org/10.32678/ijei.v12i1.273

Nanda, A., Alfi Rahmatullah, D., & Putra, R. S. (2022). Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Konsumen: Produk, Harga, Pelayanan dan Lokasi. Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(2), 356–367. https://doi.org/10.38035/jim.v1i2.47

Nursyawal, A. H., Listyaningrum, R. S., & Mae, A. (2023). Kajian Pengaruh Kesadaran Halal dan Label Halal terhadap Keputusan Pembelian Bubble Tea pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bandung. Jurnal Agroindustri Halal, 9(1), 92–99. https://doi.org/10.30997/jah.v9i1.6407

Oktania, T. B., & Anggraeni, W. (2024). Analisis Pengaruh Kinerja Mitra Kerja Terhadap Suplai Raskin Menggunakan Regresi Berganda-Path Analysis, Studi Kasus: Pengadaan Gabah dan Beras. Journal of Information System,Graphics, Hospitality and Technology, 6(1), 23–31. https://doi.org/10.37823/insight.v6i1.383

Paramita, A., Ali, H., & Dwikoco, F. (2022). Penagruh Labelisasi Halal , Kualitas Produk, dan Minat Beli Terhadap Keputusan Pembelian (Literatute Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 660–669. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2

Pasaribu, P. N., Megawati, D., Wibowo, A., Suharti, T., & Muniroh, L. (2023). Online Shopping Motives of Micro, Small and Medium Enterprises’ Products Towards New Normal Era. Jurnal Aplikasi Manajemen, 21(2), 346–359. https://doi.org/10.21776/ub.jam.2023.021.02.06

Pratiwi, C., Ratnaningtyas, A., & Adhandayani, A. (2022). Keputusan Pembelian Produk Fashion Secara Online Ditinjau Dari Motivasi Emosional Konsumen Dewasa Awal. Jurnal Psikologi: Media Ilmiah Psikologi, 20(2), 35–44. https://doi.org/10.47007/jpsi.v20i2.281

Putri, K. S. A., Kurnia, F., & Adisaputra, T. F. (2021). Pengaruh Motivasi Konsumen D’king Café Terhadap Keputusan Pembelian pada Masa Pandemi Coronavirus Desease 19 Kabupaten Sidenreng Rappang. YUME : Journal of Management, 4(2), 475–492. https://doi.org/10.37531/yume.vxix.344

Setiadi, N. J. (2019). Perilaku Konsumen: Perspektif Kontemporer pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen (Cetakan ke). PrenadaMedia Group. https://books.google.co.id/books?id=DZLyDwAAQBAJ&lpg=PA9&hl=id&pg=PA43#v=onepage&q&f=false

Shofiyah, R., & Qadariyah, L. (2022). Pemaknaan Sertifikasi Halal bagi Pelaku UMKM Sektor Pangan yang Telah Bersertifikat Halal di Kabupaten Bangkalan. Maro: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Binsin, 5(2), 246–259. https://doi.org/10.31949/maro.v5i2.3595

Sholihah, A., & Setiawan, F. (2022). Pendekatan Theory of Planned Behavior dalam Melakukan Sertifikasi Halal Bagi Pelaku UMKM Sektor Halal Food di Kabupaten Bangkalan. JURNAL MANEKSI, 11(2), 465–470. https://doi.org/10.31959/jm.v11i2.1231

Sofwatillah, Risnita, Jailani, M. S., & Saksitha, D. A. (2024). Teknik Analisis Data Kuantitatif dan Kualitatif dalam Penelitian Ilmiah. Journal Genta Mulia, 15(2), 79–91.

Suprapti, I., Probowati, B. D., Sukma, K. P. W., & Arifiyanti, N. (2024). The Effect of Halal Certification on Consumer Purchasing in Bangkalan Regency. Proceeding of International Conference on Sustainable Agribusiness, Community, Economic and Rural Agriculture, 63–70.

Ummah, A. C., Bahrudin, M., & Hilal, S. (2023). Sertifikasi Halal dan Kesadaran Halal Pada Minat Beli Produk Makanan. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 4(4), 1113–1119. https://doi.org/10.47065/ekuitas.v4i4.3215

Viora, P., & Suyanto, A. (2020). Keputusan Pembelian Berdasarkan Persepsi, Motivasi, dan Sikap Pada Marketplace. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen, 13(1), 16–22. https://doi.org/10.23969/jrbm.v13i1.1796




DOI: https://doi.org/10.21107/aciel.v3i1.565

Refbacks

  • There are currently no refbacks.