THE INFLUENCE OF CONSUMER MOTIVATION ON PURCHASING DECISIONS AT ICHIPS BANANA MSME
Abstract
One of the halal-certified MSMEs in Madura is Ichips Banana which producing banana chips with various flavors since 2023. Its target market consists of Millennials and Z Generations, whose purchasing power fluctuates according to their lifestyle. Understanding the factors that drive these consumers to purchase is essential for designing more effective marketing strategies. This study aims to analyze the influence of rational motivation, emotional motivation, and purchase intention on purchasing decisions at Ichips Banana MSMEs. This research was studied from the perspective of consumers of Ichips Banana MSMEs. The method used is Path Analysis. The number of samples taken was 50 respondents. The results showed that emotional motivation and purchase intention significantly affect purchasing decisions. Additionally, buying interest can mediate rational motivation in purchasing decisions. Thus, Ichips Banana MSMEs can continue to improving marketing strategies through creative and attractive promotions, especially on platforms widely used by millennials and Z generations.
Keywords : Consumer, Motivation, Purchase Intention, Purchase Decision, MSMEs
Full Text:
PDFReferences
Adilah, A. V., & Nurwidawati, D. (2023). Hubungan Antara Motivasi Konsumen Dengan Keputusan Pembelian Di Gerai Es Kirm X. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 10(03), 391–400.
Adiwinata, N. N., Sumarwan, U., & Simanjuntak, M. (2021). Faktor-Faktor yang Memengaruhi Perilaku Konsumsi Kopi di Era Pandemi Covid-19. Jurnal Ilmu Keluarga Dan Konsumen, 14(2), 189–202. https://doi.org/10.24156/jikk.2021.14.2.189
Bali, A. Y. (2022). Pengaruh Kualitas Produk dan Harga Terhadap Loyalitas Konsumen Dengan Kepuasan Konsumen Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Akuntansi, Manajemen Dan Ekonomi, 1(1), 1–14. https://doi.org/10.56248/jamane.v1i1.7
Budiono, A. (2020). Pengaruh Kualitas Pelayanan, Harga, Promosi, dan Citra Merek terhadap Kepuasan Pelanggan Melalui Keputusan Pembelian. Equilibrium: Jurnal Penelitian Pendidikan Dan Ekonomi, 17(02), 1–15. https://doi.org/10.25134/equi.v17i02.ABSTRACT
Camelia, I., Achmad, L. I., Ainulyaqin, M. H., & Edy, S. (2024). Analisis Peran Sertifikasi Halal pada Bisnis UMKM Kabupaten Bekasi. JIEI: Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 10(02), 1474–1484. https://doi.org/10.29040/jiei.v10i2.13349
Desky, H., Murinda, R., & Razali. (2022). Pengaruh Persepsi Keamanan, Kualitas Informasi dan Kepercayaan terhadap Keputusan Pembelian Online. Owner: Riset & Jurnal Akuntansi, 6(2), 1812–1829. https://doi.org/10.33395/owner.v6i2.772
Destiarni, R. P., & Qomariyah, N. (2023). Persepsi Pelaku UMKM Terhadap Kepemilikan Sertifikasi Halal Untuk Meningkatkan Daya Saing Produk UMKM Madura. JIEI: Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam, 9(3), 3858. https://doi.org/10.29040/jiei.v9i3.9314
Devina, Y. H., Pujiantio, T., & Kastaman, R. (2021). Analisis Pengaruh Bauran Pemasaran dan Perilaku Konsumen terhadap Pengambilan Keputusan Pembelian Yoghurt di DKI Jakarta. Jurnal Agrikultura, 32(2), 168–181. https://doi.org/10.24198/agrikultura.v32i2.32651
Fajrina, E. L., Barkah, C. S., Chan, A., & Tresna, P. W. (2021). Analisis Motivasi Konsumen Dalam Melakukan Pembelian Di Deilicious Kitchen Sebagai Upaya Perbaikan Strategi Produk Dan Harga. Maker: Jurnal Manajemen, 7(1), 1–14. https://doi.org/10.37403/mjm.v0i0.213
Fatima, P., & Amir, F. (2024). Studi Komparatif Theory Planned Behavior antara yang Sudah dan yang Belum Tersertifikasi Halal di Sumenep. El-Mal: Jurnal Kajian Ekonomi & Bisnis Islam, 5(3), 1606–1624. https://doi.org/10.47467/elmal.v5i3.5571
Fatmawati, P., Setiawan, F., & Nasik, K. (2023). Analisis Religiusitas, Kesadaran Halal, Literasi Halal, Dan Niat Berperilaku Dalam Memprediksi Pelaku UMKM Melakukan Sertifikasi Halal Di Kabupaten Bangkalan. Maro: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Bisnis, 6(1), 76–88. https://doi.org/10.31949/maro.v6i1.3692
Fuadi, N., Khairawati, S., & Sasono, H. (2019). Pengaruh Store Layout, Kualitas Pelayanan Dan Motivasi Rasional Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen. AT-TAUZI: Jurnal Ekonomi Islam, 19(2), 85–97.
Gafiqi, A., Ismunandar, I., & Mulyadin, M. (2024). Pengaruh Store Layout, Kualitas Pelayanan Dan Motivasi Rasional Terhadap Keputusan Pembelian Pada Toko Zam Zam Kota Bima. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Perbankan Syariah (JIMPA), 4(2), 587–600. https://doi.org/10.36908/jimpa.v4i2.438
Hamida, I. A., & Amron. (2022). Analisis Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Makanan Menggunakan Layanan Pesan-Antar Shopee Food. JEBI: Jurnal Ekonomi Dan Bisnis, 25(1), 33–42. https://doi.org/10.51875/jibms.v3i1.192
Hartati, B. (2021). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Melalui Minat Beli Produk Cosmetics Jafra Pada Pt. Jafra Cosmetics Indonesia. Jurnal Manajemen Terapan Dan Keuangan, 10(01), 123–137. https://doi.org/10.22437/jmk.v10i01.12653
Hermayanti, A. W., & Susantiaji, A. (2022). Analisis Pembelian Impulsif di Pasar Modern Kota Tegal Pada Saat Pndemi Covid-19. Jurnal MONEX, 01(11), 49–60. https://doi.org/10.30591/monex.v11i01.2946
Indrawan, B., Nurmita, N., Nengsih, T. A., Utami, W., Nasrudin, D., Tanti, T., Deliza, D., Ferawati, R., Syafitri, R., & Santoso, P. (2022). The Influence of Attitude and Need for Cognition on Student’s Purchase Intention Behavior on Halal Food: Schools Clustering Perspective. Indonesian Journal of Halal Research, 4(1), 26–34. https://doi.org/10.15575/ijhar.v4i1.13092
Ismoyowati, D., Wuryandani, S., & Wijayanti, F. K. (2023). Millennials’ Consumer Behavior in the Coffee Agroindustry: The Effect of Consumer Attitudes on Purchasing Decisions. AgriTECH, 43(1), 56. https://doi.org/10.22146/agritech.66577
Jaelani, R., Yuliati, L. N., & Sartono, B. (2023). Effect of Product Attributes, Promotions, and Motivation on Subsidized Home Buying Decisions. Jurnal Aplikasi Bisnis Dan Manajemen, 9(3), 819–829. https://doi.org/10.17358/jabm.9.3.819
Jingga, J. C., Nazmi, H., & Dewi, S. P. (2023). Analysis of Service Quality, Motivation, and Level of Consumer Confidence in Purchasing Decisions at PT. Aksara Sukses Makmur Medan. International Journal of Science and Society, 5(5), 843–853. https://doi.org/10.54783/ijsoc.v5i5.950
Kalputri, S. F. (2021). Pengaruh Motivasi, Persepsi, Sikap Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Konsumen Olive Fried Chicken di Glagahsari Yogyakarta. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 2(2), 92–99. https://doi.org/10.37385/msej.v2i2.205
Kotler, P., & Amstrong, G. (2010). Prinsip-Prinsip Pemasaran (Edisi ke-1). Penerbit Erlangga.
Kotler, P., & Keller, K. L. (2009). Manajemen Pemasaran (Edisi ke-1). PT. Indeks.
Kumala, F. O. N., & Fageh, A. (2022). Pengaruh Diskon Terhadap Keputusan Pembelian Kosmetik Halal Dengan Minat Beli Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ecodemica Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 6(1), 1–10. https://doi.org/10.31294/eco.v6i1.11196
Mahliza, F., & Prasetya, P. (2021). Determining Purchase Intention in Halal Personal Care Product: Study on Muslimah Millennial Generation. Jurnal Aplikasi Manajemen, 19(2), 319–334. https://doi.org/10.21776/ub.jam.2021.019.02.08
Marlindawaty, & Arislan, F. (2024). Analisis Motivasi, Persepsi dan Sikap Terhadap Keputusan Pembelian Produk Minuman Chatime di Outlet Mall E-Walk Balikpapan. Stratēgo: Jurnal Manajemen Modern, 6(2), 230–250.
Masita, S., Suprapti, I., Wijayanti, D. E., & Sunyigono, A. K. (2024). Analisis Perilaku Konsumen Terhadap Keputusan Pembelian Di Coffee Shop “Retorika Kopi” Bangkalan. JURNAL AGROSAINS : Karya Kreatif Dan Inovatif, 9(1), 1–12. https://doi.org/10.31102/agrosains.2024.9.1.1-12
Mawardi, M. M. (2020). Path Analysis Pengaruh Budaya Organisasi dan Motivasi Berprestasi terhadap Kinerja Karyawan pada PT. Marinal Indoprima. Bayan Lin-Naas: Jurnal Dakwah Islam, 4(1), 1–10. https://ejournal.idia.ac.id/index.php/bayan-linnaas/article/view/930%0Ahttps://ejournal.idia.ac.id/index.php/bayan-linnaas/article/viewFile/930/669
Meli, N., Arifin, D., & Sari, S. P. (2022). Pengaruh Minat Beli Terhadap Keputusan Pembelian Menggunakan Genusian Card. Seminar Nasional Ekonomi Dan Akuntansi, 1(1), 8–11. http://prosiding.senakota.nusaputra.ac.id/index.php/prosiding/article/view/81
Najmudin, N., Syihabudin, S., & Fatoni, A. (2021). The Effect of Halal Awareness and Food Ingredients on Consumer Interests of Culinary Seafood Beach Tourism. Islamiconomic: Jurnal Ekonomi Islam, 12(1), 23–38. https://doi.org/10.32678/ijei.v12i1.273
Nanda, A., Alfi Rahmatullah, D., & Putra, R. S. (2022). Faktor Faktor Yang Mempengaruhi Motivasi Konsumen: Produk, Harga, Pelayanan dan Lokasi. Jurnal Ilmu Multidisplin, 1(2), 356–367. https://doi.org/10.38035/jim.v1i2.47
Nursyawal, A. H., Listyaningrum, R. S., & Mae, A. (2023). Kajian Pengaruh Kesadaran Halal dan Label Halal terhadap Keputusan Pembelian Bubble Tea pada Mahasiswa Universitas Muhammadiyah Bandung. Jurnal Agroindustri Halal, 9(1), 92–99. https://doi.org/10.30997/jah.v9i1.6407
Oktania, T. B., & Anggraeni, W. (2024). Analisis Pengaruh Kinerja Mitra Kerja Terhadap Suplai Raskin Menggunakan Regresi Berganda-Path Analysis, Studi Kasus: Pengadaan Gabah dan Beras. Journal of Information System,Graphics, Hospitality and Technology, 6(1), 23–31. https://doi.org/10.37823/insight.v6i1.383
Paramita, A., Ali, H., & Dwikoco, F. (2022). Penagruh Labelisasi Halal , Kualitas Produk, dan Minat Beli Terhadap Keputusan Pembelian (Literatute Review Manajemen Pemasaran). Jurnal Manajemen Pendidikan Dan Ilmu Sosial, 3(2), 660–669. https://doi.org/10.38035/jmpis.v3i2
Pasaribu, P. N., Megawati, D., Wibowo, A., Suharti, T., & Muniroh, L. (2023). Online Shopping Motives of Micro, Small and Medium Enterprises’ Products Towards New Normal Era. Jurnal Aplikasi Manajemen, 21(2), 346–359. https://doi.org/10.21776/ub.jam.2023.021.02.06
Pratiwi, C., Ratnaningtyas, A., & Adhandayani, A. (2022). Keputusan Pembelian Produk Fashion Secara Online Ditinjau Dari Motivasi Emosional Konsumen Dewasa Awal. Jurnal Psikologi: Media Ilmiah Psikologi, 20(2), 35–44. https://doi.org/10.47007/jpsi.v20i2.281
Putri, K. S. A., Kurnia, F., & Adisaputra, T. F. (2021). Pengaruh Motivasi Konsumen D’king Café Terhadap Keputusan Pembelian pada Masa Pandemi Coronavirus Desease 19 Kabupaten Sidenreng Rappang. YUME : Journal of Management, 4(2), 475–492. https://doi.org/10.37531/yume.vxix.344
Setiadi, N. J. (2019). Perilaku Konsumen: Perspektif Kontemporer pada Motif, Tujuan, dan Keinginan Konsumen (Cetakan ke). PrenadaMedia Group. https://books.google.co.id/books?id=DZLyDwAAQBAJ&lpg=PA9&hl=id&pg=PA43#v=onepage&q&f=false
Shofiyah, R., & Qadariyah, L. (2022). Pemaknaan Sertifikasi Halal bagi Pelaku UMKM Sektor Pangan yang Telah Bersertifikat Halal di Kabupaten Bangkalan. Maro: Jurnal Ekonomi Syariah Dan Binsin, 5(2), 246–259. https://doi.org/10.31949/maro.v5i2.3595
Sholihah, A., & Setiawan, F. (2022). Pendekatan Theory of Planned Behavior dalam Melakukan Sertifikasi Halal Bagi Pelaku UMKM Sektor Halal Food di Kabupaten Bangkalan. JURNAL MANEKSI, 11(2), 465–470. https://doi.org/10.31959/jm.v11i2.1231
Sofwatillah, Risnita, Jailani, M. S., & Saksitha, D. A. (2024). Teknik Analisis Data Kuantitatif dan Kualitatif dalam Penelitian Ilmiah. Journal Genta Mulia, 15(2), 79–91.
Suprapti, I., Probowati, B. D., Sukma, K. P. W., & Arifiyanti, N. (2024). The Effect of Halal Certification on Consumer Purchasing in Bangkalan Regency. Proceeding of International Conference on Sustainable Agribusiness, Community, Economic and Rural Agriculture, 63–70.
Ummah, A. C., Bahrudin, M., & Hilal, S. (2023). Sertifikasi Halal dan Kesadaran Halal Pada Minat Beli Produk Makanan. Ekonomi, Keuangan, Investasi Dan Syariah (EKUITAS), 4(4), 1113–1119. https://doi.org/10.47065/ekuitas.v4i4.3215
Viora, P., & Suyanto, A. (2020). Keputusan Pembelian Berdasarkan Persepsi, Motivasi, dan Sikap Pada Marketplace. Jurnal Riset Bisnis Dan Manajemen, 13(1), 16–22. https://doi.org/10.23969/jrbm.v13i1.1796
DOI: https://doi.org/10.21107/aciel.v3i1.565
Refbacks
- There are currently no refbacks.