PHENOMENOLOGICAL STUDY: OPTIMIZATION OF DIGITAL MARKETING UTILIZATION TO INCREASE MARKET SHARE AND SALES TURNOVER

Dwi Saputri Nuryanti, Basthoumi Muslih

Abstract


Digital markering, MSMEs, market share, sales turnover This study wants to know how important digital marketing optimization is as a marketing strategy to increase market share and sales turnover. The purpose of this study is to explore a deep understanding of the experience of MSME players in utilizing digital marketing to increase market share and sales turnover. This research uses qualitative methods with a phenomenological approach used because the data comes from the experience of participants or events experienced by MSME actors. The results showed that using digital marketing strategies has a significant influence in expanding market reach and increasing sales turnover. The implication of this research is the importance for MSME players to continue to develop competencies in digital marketing, understand online consumer behavior and adapt marketing strategies in accordance with changing digital trends. Research findings show that in the application of digital marketing, several obstacles were found, such as lack of knowledge about the proper and effective use of digital marketing. This makes efforts to provide further understanding of digital marketing optimization in their marketing strategy

Full Text:

PDF

References


Abidin Achmad, Z., Zendo Azhari, T., Naufal Esfandiar, W., Nuryaningrum, N., Farah Dhilah Syifana, A., & Cahyaningrum, I. (2020). Pemanfaatan Media Sosial dalam Pemasaran Produk UMKM di Kelurahan Sidokumpul, Kabupaten Gresik. Jurnal Ilmu Komunikasi, 10(1), 17–31.

Aisyah, S., & Rachmadi, K. R. (2022). Digitalisasi Pemasaran Melalui Sosial Media

Marketing Pada Pelaku Umkm Guna Peningkatan Pendapatan. Reswara: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 442–448.

Ayu Larasati, yana, Pradiptya, A., & Mawardani, M. (2022). Penerapan Digital

Marketing Dalam Meningkatkan Penjualan Produk Ayana Store Pati. Jurnal Ilmiah Bidang Ilmu Ekonomi, 20(4), 397–402.

Bangun, C. S., & Purnama, S. (2022). Optimalisasi Pemanfaatan Digital Marketing untuk UMKM (Usaha Mikro, Kecil dan Menengah). ADI Pengabdian Kepada Masyarakat, 3(2), 89–98.

Fadhilah, D. A., & Pratiwi, T. (2021). Strategi Pemasaran Produk UMKM Melalui Penerapan Digital Marketing (Studi Kasus Pada Kelompok Usaha “Kremes

Ubi” di Desa Cibunar, Kecamatan Rancakalong, Sumedang). Coopetition: Jurnal Ilmiah Manajemen, XII(1), 17–22.

Fauzi, M. N., Mahmudah, A., & Maysaroh, D. (2023). Penerapan Digital Marketing Sebagai Upaya Peningkatan Penjualan Pada Umkm

DI DESA WARUK. Jurnal Pengabdian Masyarakat Akademisi, 1(2), 30–35.

Febri, F. Y., Permatasari, D., Kurniafitra, I. I., & Islamiah, W. (2022). Pelatihan Digital Marketing Sebagai Upaya Pengembangan Strategi Pemasaran Produk Umkm

Batik Di Kelurahan Gedog Kota Blitar. Transformasi Dan Inovasi : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 60–72.

Hamzah, R. E., & Putri, C. E. (2021). Pemanfaatan Digital Marketing oleh Pelaku UMKM di Kuningan Barat, Jakarta Selatan. Jurnal Pustaka Dianmas, 1(1), 12. https://journal.moestopo.ac.id/index.php/dianmas

Hartono, S., Budiarsih, R., & Rembulan, G. D. (2022). Optimalisasi Pemanfaatan Platform Digital Dalam Upaya Peningkatan Penjualan Produk Umkm (Studi Kasus Desa Cibogo) Sony. Jurnal Bisnis Manajemen Dan Kewirausahaan, 3, 580–593.

Mochammad Munir Rachman, Aristha Purwanthari Sawitri, I Made Bagus Dwiartha, & R. Bambang Dwi Waryanto. (2021). Meningkatkan Pangsa Pasar UMKM Di Desa Banjarkemantren, Kabupaten Sidoarjo Melalui Digital Marketing. Ekobis Abdimas : Jurnal Pengabdian Masyarakat, 2(1), 67–77.

Permatasari1, M. P., & Endriastuti, A. (2020). Pelatihan Pemanfaatan Media Sosial Sebagai Alat Pemasaran Bagi Umkm Di Kecamatan Kedungpring, Kabupaten Lamongan, Jawa Timur. Jurnal Layanan Masyarakat (Journal of Public Services), 4(1), 91.

Putri, A., Hetami, A., Fourqoniah, Andriana, Andriyani, Salsabila, Muniro, T., Riandani, Muliyani, Yasshyka, Listiana, & Indah. (2022). Pelatihan Digital Marketing untuk Mencapai Optimalisasi Strategi Pemasaran pada UMKM. Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat Nusantara (JPkMN) , 3(2), 828– 839.

Santoso, E. A., Laksono, P. Y., & Muslih, B. (2022). Impelementasi digital Campaign melalui media sosial sebagai strategi pengembangan ruang belajar aqil. Jurnal Analisis Manajemen, 8, 10–17.

Sasongko, D., Yuliawati, P. M., Nurhidayah, R., Utomo, R. G., Setyawan, A., &

Suciati, K. (2021). Pengembangan Pemasaran UMKM Asih Di Kabupaten Magelang Dengan Memanfaatkan Digital Marketing. Jurnal Pengabdian Masyarakat IPTEKS, 7(1), 68–73.

Sirodjudin, M., & Sudarmiatin, S. (2023). Implementasi Digital Marketing Oleh UMKM Di Indonesia: A Scoping Review. EBISMEN: Jurnal Ekonomi, Bisnis Dan Manajemen, 2(2), 1–16.

Soebandhi, S., Ariska, R. A., & Purwitasari, F. (2022). Perluasan Pangsa Pasar dengan Menggunakan Metode Pemasaran Digital pada Asosiasi UMKM Amangtiwi. Jurnal Abdimas, 26(2), 230–234.

https://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/abdimas/article/view/38291%0Ahttps://journal.unnes.ac.id/nju/index.php/abdimas/article/download/38291/13809

Sulaksono, J. (2020). Peranan Digital Marketing Bagi Usaha Mikro, Kecil, Dan Menengah (Umkm) Desa Tales Kabupaten Kediri. Generation Journal, 4(1), 41–47. https://doi.org/10.29407/gj.v4i1.13906

Sunarjo, W. A., Ilmiani, A., & Kamila, N. P. (2023). Optimalisasi Strategi Pemasaran Digital sebagai Upaya Peningkatan Omset bagi UMKM Batik di Era Society 5 . 0. DIMASEKA: Jurnal Pengabdian Kepada Masyarakat, 1(1), 1–10.

Susanti, E. (2020). Pelatihan Digital Marketing Dalam Upaya Pengembangan Usaha Berbasis Teknologi Pada Umkm Di Desa Sayang Kecamatan Jatinangor. Sawala : Jurnal Pengabdian Masyarakat Pembangunan Sosial, Desa Dan Masyarakat, 1(2), 36. https://doi.org/10.24198/sawala.v1i2.26588

Wahyuni, N. S., Helmi, T. A., Pinem, M. N., Wasesa, S., Rahayu, S., Hartati, S.,

Fachryana, F. A.-H., & Pranata, D. (2022). Opimalisasi Peningkatan Penjualan Melalui Pendampingan Pemasaran Digital Marketing Bagi Pelaku UMKM Binaan Puspa Binjai. JPM: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 3(2), 42–48.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


____________________________________________________________________________________

Departement of Management ECONOMY AND BUSINESS FACULTY - UNIVERSITAS TRUNOJOYO MADURA

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal - Bangkalan, 69162 - Jawa Timur