Go to "Mixue" whenever I'm Stressed: Overview of Self-Control in Product Purchases

Vidya Nindhita, Ni Putu Rizky Arnani

Abstract


Ruler of Empty Shophouses” is the name given to Mixue as a brand that sells ice cream and drinks. This designation was obtained due to the number of shophouses used for the sale of Mixue products in almost the same radius. The purchasing intensity of beverage products increases in line with the number of shops that compete in selling beverage products. The increase in purchases also resulted from the high purchasing power of the community, especially students. Students are often the target consumers for sweetened beverage products. The flexibility of time and the high level of conformity among students make students contribute more to the role of consumers. The absence of good self-control can cause harm to students if they continue to be consumers not based on need but because of habituation. This study wants to know about the description of student self-control in purchasing Mixue products. The method used is a qualitative research method with a phenomenological approach. The analysis used is IPA (Interpretative Phenomenological Analysis). The results of the study state that the form of student self-control is divided into behavioral control, cognitive control, and control in decision-making. In it, some things routinely support purchases, one of which is personal satisfaction.

Full Text:

PDF

References


Agustiani, N. R., & De Yusa, V. 2023. Pengaruh Halal Awareness Dan Social Media Marketing Terhadap Minat Beli Pada Mixue. Maeswara: Jurnal Riset Ilmu Manajemen dan Kewirausahaan, 1(4), 01-18.

Anggraini, N., Yolandika, C., Utoyo, B., & Irawati, L. (2022). Proses Pengambilan Keputusan Konsumen Dalam Pembelian Produk Lada Di Provinsi Lampung. Jurnal Agrisep, 23(1), 43-51.

Anjani, P. S., & Astiti, D. P. 2020. Hubungan kontrol diri dan konformitas terhadap perilaku konsumtif remaja penggemar animasi Jepang (anime) di Denpasar. Jurnal Psikologi Udayana, 1, 144-155.

Annafila, H., & Zuhroh, L. 2022. Pengaruh kontrol diri terhadap perilaku konsumtif online shopping bagi mahasiswa. Psikodinamika: Jurnal Literasi Psikologi, 2(1). 020-027.

Aprilia, L., & Nio, S. R. 2019. Hubungan antara kontrol diri dengan kecenderungan impulsive buying pada mahasiswi. Jurnal Riset Psikologi, 1.

Arisandy, D., & Hurriyati, D. 2017. Hubungan antara kontrol diri dengan impulsive buying pada mahasiswi Fakultas Psikologi di Perguruan Tinggi Wilayah Palembang yang melakukan belanja online. Prosiding SNaPP: Kesehatan (Kedokteran, Kebidanan, Keperawatan, Farmasi, Psikologi), 3(1), 31-39.

Arum, D., & Khoirunnisa, R. N. (2021). Hubungan antara kontrol diri dengan perilaku konsumtif pada mahasiswi psikologi pengguna e-commerce shopee. Character: Jurnal Penelitian Psikologi, 8(9), 92-102.

Batubara, A., & Hidayat, R. 2016. Pengaruh Penetapan Harga dan Promosi terhadap Tingkat Penjualan Tiket pada PSA Mihin Lanka Airlines. Ilman, 4(1), 14.

Burhan, N. S., Noviani, L., & Sangka, K. B. (2023). Pengaruh Kemudahan Belanja Online dan Pengendalian Diri Terhadap Perilaku Konsumtif dengan Peminatan Ekonomi Sebagai Variabel Moderator. Journal on Education, 5(4).

Islamia, I., & Purnama, M. P. (2022). Kontrol Diri Dan Perilaku Konsumtif Mahasiswa Pada Masa Pandemi Covid-19. Jurnal Psikologi Malahayati, 4(1), 95-103.

La Kahija, Y. F. (2017). Penelitian Fenomenologis. Yogyakarta: Kanisius.

Larasati, M. A., & Budiani, M. S. 2014. Hubungan antara kontrol diri dengan pembelian impulsif pakaian pada mahasiswi psikologi Universitas Negeri Surabaya yang melakukan pembelian secara online. Jurnal Penelitian Psikologi, 2(3), 1-8.

Maliha, D. W., Sari, M. N., Kahar, A., Septrizarty, R., & Asrilsyak, S. 2023. Kajian Literatur: Fenomena Viral Brand dan Dampak Pada Pembelian Mixue. Journal on Education, 6(1).

Patty, S., Wijono, S., & Setiawan, A. (2016). Hubungan Dukungan Sosial Teman Sebaya, Kontrol Diri, Dan Jenis Kelamin Dengan Prestasi Belajar Siswa Di SMA Kristen YPKPM Ambon. Psikodimensia, 15(2), 204-235.

Sari, F., & Handayani, N. S. 2020. Kontrol Diri dan Pembelian Impulsif Pakaian Pada Remaja Penggemar K-Pop. Jurnal Psikologi, 12(2), 179-188.

Setiawan, E. A. 2023. Kontrol Diri Terhadap Pengambilan Keputusan Karier Siswa. Jurnal Sosial Humaniora dan Pendidikan, 2(1), 84-91.

Sugiyono. (2014). Memahami Penelitian Kualitatif (10th ed.). Bandung: Alfabeta.

Sumiati, H., Nurlenawati, N., & Anggela, F. P. (2023). Pengaruh Cita Rasa Dan Harga Terhadap Kepuasan Konsumen Pada Ice Cream & Tea Mixue Di Ruko Kartika Kecamatan Klari. Management Studies and Entrepreneurship Journal (MSEJ), 4(5).

Susanti, E., & Nurwidawati, D. (2014). Hubungan antara kontrol diri dan konformitas dengan prokrastinasi akademik pada mahasiswa program studi psikologi Unesa. Jurnal Character, 2(3), 1-7.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


____________________________________________________________________________________

Departement of Management ECONOMY AND BUSINESS FACULTY - UNIVERSITAS TRUNOJOYO MADURA

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal - Bangkalan, 69162 - Jawa Timur