Strategy for developing Culinary MSMEs Based on Creative Economy in Sampang City

S Anugrahini Irawati, Mudji Kuswinarno

Abstract


Research on strategies for developing Culinary MSMEs Based on Creative Economy in Sampang City using qualitative descriptive methods with case studies. The informants in this research came from culinary business actors specifically in Sampang City. Data was obtained from the Department of Youth, Sports, Culture and Tourism (Disporabudpar), and the Department of Cooperative Industry and Trade (diskopindag), the Department of Health (DinKes) and the Regional Planning Agency (BAPEDA) of Sampang City and the results of interviews with several informants who were involved in Culinary MSMEs. By using SWOT analysis, all threats faced by culinary business actors must be anticipated using their strengths, while their weaknesses must be anticipated by looking for opportunities to maintain maximum development of Culinary MSMEs. Based on research, it was found that the culinary cluster in Sampang City has great potential to be developed using a creative economic development model.

Full Text:

PDF

References


Ananda, A. D., & Susilowati, D. (2017). Pengembangan usaha mikro kecil dan menengah (umkm) berbasis industri kreatif di kota malang. Jurnal Ilmu Ekonomi JIE, 1(1), 120-142.

Ariyanti, I. (2023). Ekosistem Kuliner Indonesia Berstandar Global. Pedagogy: Jurnal Ilmiah Ilmu Pendidikan, 10(1), 81-88.

Alexandro, R., Uda, T., & Pane, L. L. (2020). Analisis pengembangan ekonomi kreatif kuliner khas suku dayak Kalimantan Tengah. Jurnal Ilmiah Ilmu Sosial, 6(1), 11-25.

Bimantara, A. R., Hidayat, W., & Suliswanto, M. S. W. (2020). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Di Kota Malang. Jurnal Ilmu Ekonomi, 4(1), 1-13.

Carania dan Fisdausy. 2017. Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Fi Indonesia. Jakarta : Yayasan Pestaka Obor Indonesia.

CNN Go Your pick: World's 50 most delicious foods 7 September 2011. Retrieved 2011-10-11

Daulay, Z. A. A. (2018). Strategi Pengem bangan Ekonomi Kreatif Dengan Metode Triple Helix (Studi Pada UMKM Kreatif di Kota Medan). TANSIQ: Jurnal Manajemen Dan Bisnis Islam, 1(1).

Faraby, M. E., Makhtum, A., Azizah, A., Munadhifah, S., Rahayu, P., & Pasolongi, R. R. (2023). PENDAMPINGAN SERTIFIKASI HALAL PELAKU UMK PRODUK MAKANAN DAN MINUMAN DI KECAMATAN SAMPANG. Community Development Journal: Jurnal Pengabdian Masyarakat, 4(2), 1362-1369.

Halim, A. (2020). Pengaruh pertumbuhan usaha mikro, kecil dan menengah terhadap pertumbuhan ekonomi kabupaten mamuju. GROWTH jurnal ilmiah ekonomi pembangunan, 1(2), 157-172.

Haudi, A., Ratumbuysang, M. F. N. G., & Hasanah, M. (2021). Strategi Pengembangan Ekonomi Kreatif Pada Industri Kecil Dodol Di Hulu Sungai Selatan. Journal of Economics Education and Entrepreneurship, 1(1), 31-36.

Hasanah, et al. (2020). Mudah memahami usaha mikro kecil dan menengah (UMKM). Ponorogo: Uwais Inspirasi Indonesia.

Hanim L, Noorman. (2028). UMKM (Usaha, Mikro, Kecil, & Menengah) & BENTUK-BENTUK USAHA. Semarang : Umissula Press.

Hutabarat, L. R. F. W. (2015). Strategi Pengembangan Usaha Kuliner di Kota Malang Berbasis Ekonomi Kreatif. Jurnal Ekonomi Dan Studi Pembangunan, 7(1), 12-19.

Hubner, I. B., Pramono, R., Maleachi, S., Pakasi, D. A., & Sitorus, N. B. (2021). Pelatihan Penggunaan Instagram dalam Promosi Produk Kuliner. TA'AWUN, 1(02), 162-176.

Jefri, U., & Ibrohim, I. (2021). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil Menengah (UMKM) Berbasis Ekonomi Kreatif di Kecamatan Puloampel Kabupaten Serang Banten. Jurnal Manajemen STIE Muhammadiyah Palopo, 7(1), 86-100.

Kustanti, R. (2022). Pengembangan UMKM berbasis ekonomi kreatif di Kabupaten Jepara. Jurnal Ekobistek, 246-251.

Natsir, Septiana Zalsabella. 2022. Strategi pengembangan UKM Berbasis Ekonomi Kreatif (Studi Kasus Pada Poklahsar Cakalan Mas Kota Palopo). Skripsi. IAIN:Palopo.

Nofriyandi, Epriadi D. (2020). Strategi Pengembangan Usaha Mikro Kecil dan Menengah Berbasis Ekonomi Kreatif di Kota Batam. SCIENTIA JOURNAL: Jurnal Ilmiah Mahasiswa, 2(2).

Paramita, dkk. (2021). Pengembangan Industri Kreatif Bahan Ajar Perkuliahan Bagi Mahasiswa. Lumajang : Widya Gama Press.

Putra, L. R., Mindarti, L. I., & Hidayati, F. (2018). Strategi Pengembangan Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah (UMKM) Ekonomi Kreatif Kerajinan Kulit Di Kabupaten Magetan. Sumber, 5(71.183), 969-979.

Prasetiyorini, dkk. 2023. Ekonomi Kreatif. Padang : Global Eksekutif Teknologi.

Sari, R. A., & Handayani, T. (2021). Pengembangan Ekonomi Kreatif Bidang Kuliner Melalui Bauran Pemasaran (Studi Kasus Rumah UKM Berkah Desa Resam Lapis). Kurs: Jurnal Akuntansi, Kewirausahaan dan Bisnis, 6(1), 1-7.

Rahmawati, F. Pilar-Pilar Yang Mempengaruhi Perkembangan Ekonomi Kreatif Di Indonesia. ECONOMIC EDUCATION AND ENTREPRENEURSHIP JOURNAL (2020) 3 (2): 1-8 p-ISSN: 2579-5902 e-ISSN: 2775-2607, 4(2).

Sartika S, dkk. 2022. Ekonomi Kreatif. Tasikmalaya:Yayasan Kita Menulis.

Sugiyono. 2014. Metode Penelitian Bisnis. Bandung : Alfabeta.

Sopanah, dkk. 2020. Ekonomi Kreatif Berbasis Kearifan Lokal. Surabaya : Scopindo Media Pustaka.

Schumpeter, J.A. (1939.) Business Cycles A Theoretical, Historical, and Statistical Analysis of the Capitalist Process. McGraw-Hill, New York.

Tadjuddin, T., & Mayasari, N. (2019). Strategi pengembangan umkm berbasis ekonomi kreatif di kota palopo. Dinamis: Journal of Islamic Management and Bussiness, 2(1).

Michael Specter (December 2, 1984). "IN MALAYSIA, SPICY SATAY". New York Times. Diarsipkan dari versi asli tanggal 26 December 2018. Diakses tanggal 27 August 2020.

Hotelling, H., 1929. Stability in competition. Economic Journal, 39(153), pp.41- 57.

Indonesian Regional Food and Cookery By Sri Owen. Diakses tanggal 2010-07-07.

Kompas.com dengan judul "Mengulik Sejarah Lahirnya Sate di Indonesia", Klik untuk baca: https://www.kompas.com/tren/read/2021/05/04/203000965/mengulik-sejarah-lahirnya-sate-di-indonesia

Nurrohman, R., & Arifin, Z. (2019). Analisis Pertumbuhan Ekonomi Dan Penyerapan Tenaga Kerja Di Provinsi Jawa Tengah. Jurnal Ekonomi Pembangunan, 8(1), 247. https://doi.org/10.22219/jep.v8i1.3600

Purbaya, Angling Adhitya. "Gurihnya petis bumbon khas semarang makin mantap disantap bareng lontong". detikcom. Diakses tanggal 27 Juni 2022.

Simatupang, Togar M. 2018. ―Perkembangan Industri Kreatif.‖ School of Business and Management of the Bandung Institute of Technology, 1–9.

Suryana. 2013. Kewirausahaan. Jakarta: Salemba Empat. UNDP/UNCTAD.2008. Creative Economy. Ganeva-New York: UNDP/UNCTAD

Schumpeter, J.A. (1939.) Business Cycles A Theoretical, Historical, and Statistical Analysis of the Capitalist Process. McGraw-Hill, New York.

Tadjuddin, T., & Mayasari, N. (2019). Strategi pengembangan umkm berbasis ekonomi kreatif di kota palopo. Dinamis: Journal of Islamic Management and Bussiness, 2(1).

Yunas, dkk. 2022. Ekonomi Kreatif. Padang : PT Global Eksekutif Teknologi.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


____________________________________________________________________________________

Departement of Management ECONOMY AND BUSINESS FACULTY - UNIVERSITAS TRUNOJOYO MADURA

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal - Bangkalan, 69162 - Jawa Timur