Implementation of Total Quality Management (TQM) at PT XYZ's Soap Bar Packing Line to Fulfill Unilever's Demand by Using SWOT Analysis and IFAS EFAS Matrix

Marnangkok Butarbutar, Meilita Tryana Sembiring, Nazaruddin Nazaruddin

Abstract


Total Quality Management (TQM) as an integrated Management system for continuous improvement is used to develop strategic plans to increase the efficiency of the soap bar packing line of the PT XYZ. By identifying all operational criteria and placing them into aspects in the SWOT analysis, then use the IFAS and EFAS matrices to prepare the strategic factors for PT XYZ. This research uses a quantitative approach with direct observation techniques. Data is collected through observing and recording symptoms that appear on the research object which are carried out directly at the place where an event, condition or situation is occurring. The data processing method involves SWOT analysis (Strength, weaknesses, opportunities, threats) to determine improvement strategies and the IFAS and EFAS Matrix.

Full Text:

PDF

References


Amien, R. G. Y. 2014. Pengaruh Implementasi Total Quality Management Terhadap Kinerja Manajerial (Studi Pada PT. PLN Area Pelayanan dan Jaringan Kota Malang). Jurnal Ilmiah Mahasiswa FEB. 2(1).

Harjani, S. 2016. Pengaruh Total Quality Management Terhadap Kinerja Manajerial Pusat Kesehatan Masyarakat Di Kabupaten Boyolali. Jurnal Ekonomi. 5(2).

Lamato, B., Jan, A. B. H., & Karuntu, M. M. 2017. Analisis Total Quality Management (TQM) Terhadap Kinerja Manajerial Pada PT. Asegar Murni Jaya Desa Tumaluntung Kab. Minahasa Utara. Jurnal EMBA. 5(2).

Tiho, R., Jan, A. B. H., & Karuntu, M. M. 2022. Analysis of Application of Total Quality Management (TQM) to Improve Managerial Performance at PT. Dayana Cipta Manado. Jurnal EMBA. 10(1).

Valentino, C., Suriawinata, I. S., & Pranitasari. D. 2021. Analisis Efektivitas Total Quality Management (TQM) terhadap Kepuasan Pelanggan pada PT Bank Central Asia. Jurnal Manajemen STEI. 4(1).

Saril. 2019. Total Quality Management sebagai Wujud Peningkatan Mutu Pendidikan. Jurnal Manajemen Pendidikan Islam. 9(2).

Kurniawati, M. 2016. Studi Preferensi Penerapan Total Quality Management bagi Efisiensi biaya Produksi di PT Pabrik Gula Kebon Agung. Jurnal Paarsimonia. 2(3).

Bakhri, S., Aziz, A., & Khulsum, U. 2019. Analisis SWOT Untuk Strategi Pengembangan Home Industry Kue Gapit Sampurna Jaya Kabupaten Cirebon. Jurnal Dimasejati. 1(1).

Putra, I. G. N. A. B. 2017. Analisis SWOT sebagai Strategi Meningkatkan Keunggulan pada UD. Kacang Sari di Desa Tamblang. Jurnal Pendidikan Ekonomi Undiksha. 9(2).

Syamruddin. 2020. Analisis Kelayakan Usaha Baby Buncis Kenya Kelompok Tani “Baby French Farmer Group” Dari Aspek IFAS, EFAS, dan IE. Jurnal Madani. 3(1).

Qanita, A. 2020. Analisis Layanan Belanja “Kriing” Pasar Tradisional Anom Baru Sumenep di Tengah Pandemi COVOD-19 dengan Metode SWOT dan QSPM. Airlangga Journal of Innovation Management. 1(2).

Mutiara, P. B. 2021. Analisis Matriks IFAS dan EFAS PT Unilever tbk pada Pandemik COVID-19. Jurnal Bina Bangsa Ekonomika. 14(2).

Subing, A. 2014. Analysis of Marketing Strategy to Improve the Ales of Motorcycle with Brand Mio J CW FI in PT. Bahana Pagar Alam in Bandar Lampung. Jurnal Manajemen dan Bisnis. 4(2).

Pitaloka, D. S., & Aji, T. S. 2020. Analisis SWOT pada Prospek Gadai Emas iB Barokah Bank Jatim Cabang Syariah Surabaya. Jurnal Ilmiah Ekonomi Islam. 6(2).

Yusiono, A. R. N., Suardika, I B., & Galuh, J. W. 2021. Strategi Peningkatan Daya Saing dengan Analisis SWOT di PT. Meindo Elang Indah. Jurnal Valtech. 4(2).

Primadona, Y., & Rafiqi, Y. 2019. Analisis SWOT pada Strategi Persaingan Usaha Minimarket Madina Purbaratu Kota Tasikmalaya. Jurnal Ekonomi Syariah. 4(1).

Yohansyah, K. R. A., Mannaneke, L., & Tawas, H. N. 2020. Penentuan Strategi Pemasaran Berdasarkan Analisa SWOT pada Produk Amanah di PT. Pegadaian (Persero) CP. Manado Utara. Jurnal EMBA. 8(4).

Nourlette, R. R., & Hati, S. W. 2017. Penentuan Strategi dengan Pendekatan Analisis SWOT pada Hotel Nongsa Point Marina & Resort dalam Menghadapi Persaingan Bisnis. Jurnal Inovasi dan Bisnis. 5(1).

Kusbandono, D. 2019. Analisis SWOT Sebagai Upaya Pengembangan dan Penguatan Strategi Bisnis (Study Kasus pada UD. Gudang Budi, Kec. Lamongan). Jurnal Ekonomi. 4(2).

Malonda, P. M., Moniharapon, M. S., & Loindong, S. S. R. 2019. Analisis SWOT dalam Menentukan Strategi Pemasaran pada Rumah Makan Bakso Baper Jogja. Jurnal EMBA. 7(3).

Amalia, A. 2016. Perencanaan Strategi Pemasaran dengan Pendekatan Bauran Pemasasaran dan SWOT pada Perusahaan Popsy Tubby”. Jurnal Manajemen dan Start-Up Bisnis.1(3).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


____________________________________________________________________________________

Departement of Management ECONOMY AND BUSINESS FACULTY - UNIVERSITAS TRUNOJOYO MADURA

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal - Bangkalan, 69162 - Jawa Timur