Brand Rights Protection as a Driver for Economic Improvement for Micro, Small, and Medium Enterprises in Indonesia

Sherly Indriani Safitri, Laela Rustika, Nathiqoh Showaba, Mochamad Reza Adiyanto

Abstract


Brand dispute cases that occur among MSMEs make protecting brand rights an important step for MSMEs to protect their identity and reputation in a competitive market. Efforts to protect brand rights for MSMEs are an effective strategy in for  improving the economy. By using the literature review method. This research aims to determine brand rights protection as a driver of economic improvement for MSMEs in Indonesia and to determine the obstacles and efforts in legal protection for brand rights protection as a driver for the increase of MSMEs in Indonesia. The research results show that brand rights protection can provide various benefits for MSMEs in improving the economy. By protecting brands, MSMEs can build consumer trust, create competitive advantages, and encourage economic growth. Therefore, the government, related institutions, and MSMEs themselves need to increase awareness and understanding regarding brand rights protection and provide the necessary support for MSMEs in implementing brand protection measures

Full Text:

PDF

References


Anugraheni, L. M. (2017). Pentingnya Pendaftaran Merek Suatu Produk. Admisi Dan Bisnis, 15(3), 209-214.

Balqis, W. G., & Santoso, B. 2020. Arti Penting Perlindungan Merek Terdaftar Bagi Komunitas Penghasil Produk Ekonomi Kreatif. Jurnal Pembangunan Hukum Indonesia, 2(2), 205-221.

Betlehn, A., & Samosir, P. O. 2018. Upaya Perlindungan Hukum Terhadap Merek Industri UMKM Di Indonesia. Law and Justice, 3(1), 1-11.

Dewi, N., & Baskoro, T. 2019. Kasus Sengketa Merek Prada SA Dengan PT. Manggala Putra Perkasa Dalam Hukum Perdata Internasional. Jurnal Ius Constituendum, 4(1), 18-27.

Fathanudien, A., & Anugrah, D. 2022. SOSIALISASI DESA SADAR HUKUM “PENDAFTARAN HAK MEREK DI DALAM UMKM”. Karunia: Jurnal Hasil Pengabdian Masyarakat Indonesia, 1(4), 14-29.

Gultom, M. H. 2018. Perlindungan hukum bagi pemegang hak merek terdaftar terhadap pelanggaran merek. Warta Dharmawangsa, (56).

Indrawati, S., & Setiawan, B. 2020. Upaya peningkatan kesadaran hukum perlindungan produk UMKM di Kabupaten Kebumen melalui pendaftaran merek. Surya Abdimas, 4(2), 37-43.

Jaya, B. P. M., Fasyehhudin, M., & Naddifah, W. 2022. Kebijakan Pemerintah Tentang Merek Dalam Memberikan Perlindungan Hukum Terhadap UMKM. Jurnal Ilmiah Advokasi, 10(2), 98-105.

Mayana, R. F. 2017. Perlindungan Merek Non Tradisional Untuk Produk Ekonomi Kreatif Berdasarkan Undang-Undang Nomor 20 Tahun 2016 Tentang Merek, Indikasi Geografis dan Perspektif Perbandingan Hukum. Jurnal Bina Mulia Hukum, 2(1), 26-41.

Ningsih, S. H., & Purwaningsih, S. 2023. ANALISIS HUKUM TERHADAP PERLINDUNGAN HAK KEKAYAAN INTELEKTUAL DI BIDANG MEREK BAGI PELAKU USAHA MIKRO KECIL MENENGAH (UMKM). UMSIDA.

Oktiani, N., Nurhidayati, N., Ramadhayanti, A., Safria, D., & Arifin, Y. T. 2023. SOSIALISASI PENDAFTARAN MEREK DAGANG DALAM MELINDUNGI INDUSTRI KREATIF UMKM. Jurnal Pengabdian Mandiri, 2(9), 1831-1836.

Permata, R. R., Safiranita, T., & Utama, B. (2019). Pentingnya Merek Bagi Pelaku Usaha Mikro, Kecil Dan Menengah Di Jawa Barat. Dialogia Iuridica, 10(2), 33-38.

Sanjaya, P. E. K., & Rudy, D. G. 2018. Perlindungan Hukum Terhadap Hak Merek Terkenal Di Indonesia. Jurnal Kertha Semaya, 6(11).

Serlia, D. 2022. Perlindungan Hukum Terhadap Produk Usaha Kecil Melalui Hak Merek Untuk Mendorong Pertumbuhan Perekonomian Masyarakat. Eksaminasi: Jurnal Hukum, 1(1), 66-76.

Shaleh, A. I., & Nasution, R. 2020. Perlindungan Hukum Tenaga Kerja Migran Indonesia Di Arab Saudi Sebagai Negara Non Internasional Convention On the Protection of The Rights of All Migrant Wokers and Members Of Their Families. Jurnal Yustisiabel, 4(1), 27-39.

Suhargon, R. 2019. Analisa Hukum Terhadap Pentingnya Pendaftaran Hak Merek Dagang Bagi UMKM Dalam Rangka Meningkatkan Perekonomian Rakyat (Berdasarkan Undang-Undang No. 20 Tahun 2016 tentang Hak Merek dan Indikasi Geografis). Jurnal Ilmiah Muqoddimah: Jurnal Ilmu Sosial, Politik, dan Humaniora, 3(2), 67-73.

Sulastri, S., & Satino, S. 2018. Perlindungan hukum terhadap merek (tinjauan terhadap merek dagang Tupperware Versus Tulipware). Jurnal Yuridis, 5(1), 160-172.

Toguan, Z. 2021. Problematika Hak Kekayaan Intelektual Di Bidang Merek Bagi Pelaku Usaha Mikro Kecil Menegah. UIR Law Review, 5(2), 42-56.

Verawati, D. 2022. Pentingnya Pendaftaran Merek Bagi Usaha Mikro Kecil Menengah Di Jawa Timur. Jurnal Abdikarya: Jurnal Karya Pengabdian Dosen dan Mahasiswa, 5(2), 122-132.

Wijaya, K. Y. V., & Wairocana, I. G. N. 2018. Upaya Perlindungan Hukum Terhadap Pelanggaran Hak Merek. Kertha Semaya: Journal Ilmu Hukum, 6(10), 1-6.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


____________________________________________________________________________________

Departement of Management ECONOMY AND BUSINESS FACULTY - UNIVERSITAS TRUNOJOYO MADURA

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal - Bangkalan, 69162 - Jawa Timur