Determining Variables that Influence Adolescents Purchasing Decisions on Instant Noodle Products

Muhammad Edy Setyawan, Khoirul Hidayat, Moh Fuad Fauzul Mu’tamar

Abstract


Increasing activities, busyness, and lifestyles cause people to need instant products. One product in great demand is instant noodles. Indonesia has the second highest level of instant noodle consumption in the world according to the Word Instant Noodles Association, amounting to 14,260 packs in 2022, with potential consumers, one of which is teenagers. Increasing demand for instant noodles will provide companies with the opportunity to create appropriate products, one of which is by paying attention to consumers' needs and desires for instant noodles. This research aims to determine the variables influencing teenagers' purchasing decisions on instant noodle products. The method used is a literature study. The research results show that three variables influence purchasing decisions, namely halal label, price, and brand. However, according to several other studies, the three variables, halal label, price, and brand, do not influence purchasing decisions. Therefore, knowledge about this matter is very important so that it can provide the right understanding and assumptions for purchasing decisions for teenagers 

Full Text:

PDF

References


Anggraeni, A. R., dan Soliha, E. 2020. Kualitas produk, citra merek dan persepsi harga terhadap keputusan pembelian (Studi pada konsumen Kopi Lain Hati Lamper Kota Semarang). Al Tijarah. 6(3): 96–107.

Arkan, I., dan Andjarwati, A. L. 2022. Pengaruh Label Halal dan Religiusitas Terhadap Keputusan Pembelian Indomie. Majalah Ekonomi: Telaah Manajemen, Akuntansi Dan Bisnis. 27(1): 63–71.

BPS. 2023. Rata-rata Konsumsi Perkapita Seminggu Menurut Kelompok Bahan Makanan Lainnya Per Kabupaten/kota (Satuan Komoditas)

Capella, A. D. 2023. Pengaruh Label Halal dan Tanggal Kedaluwarsa Terhadap Keputusan Pembelian Mie Instan Korea Pada Generasi Z (Studi Khasus Pada Mahasiswa Stai Al-Azhar Maenganti Gresik). Jurnal Ekonomi Syariah. 10(1): 13–21.

Dalimunthe, L. E. 2022. Pengaruh Labelisasi Halal Produk Indomie Dan Harga Terhadap Minat Beli Masyarakat (Studi Kasus Masyarakat Desa Percut Kecamatan Percut Sei Tuan Kabupaten Deli Serdang). MUTLAQAH: Jurnal Kajian Ekonomi Syariah. 1(2): 1–15.

Darmansah, A., dan Yosepha, S. Y. 2020. Pengaruh Citra Merek Dan Persepsi Harga Terhadap Keputusan Pembelian Online Pada Aplikasi Shopee Di Wilayah Jakarta Timur. Jurnal Ilmiah Mahasiswa Manajemen Unsurya. 1(1): 15–30.

Dzulkharnain, E. 2019. Pengaruh Persepsi Harga, Citra Merek Dan Kualitas Produk Terhadap Keputusan Pembelian Produk Tas Sophie Martin di Kabupaten Sidoarjo. Jurnal QTISHADequity. 1(2): 69–80.

Habsy, B. A. 2017. Seni Memehami Penelitian Kuliatatif dalam Bimbingan dan Konseling : Studi Literatur. JURKAM: Jurnal Konseling Andi Matappa. 1(2): 90–100.

Imamuddin, M. 2017. Pengaruh Label Halal dan Religiusitas terhadap Keputusan Pembelian Mie Instan Mahasiswa Iain Bukittinggi T.A 2016/2017. EKONOMIKA SYARIAH: Journal of Economic Studies. 1(1): 34–47.

Janah, I. C., dan Lastariwati, B. 2016. Kebiasaan Konsumsi Makanan Cepat Saji pada Siswa Kelas VIII SMP Megeri 1 Yogyakarta. Jurnal Pendidikan Teknik Boga. 5(5): 1–9.

Kamal, M. A., Inn, A. H., dan Imamuddin, M. J. 2019. Evaluasi Mutu Produk Mie Instan Berdasarkan Faktor Pengendalian Mutu. Tekmapro : Journal of Industrial Engineering and Management. 14(1): 59–66.

Linarwati, M., Fathoni, A., dan Minarsih, M. M. 2016. Studi Deskriptif Pelatihan Dan Pengembangan Sumberdaya Manusia serta Penggunaan Metode Behavioral Event Interview Dalam Merekrut Karyawan Baru Di Bank Mega Cabang Kudus. Journal of Management. 2(2): 1–8.

Mahali, J. Al. 2023. Pengaruh Kualitas Produk, Persepsi Harga, dan Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian Sepatu. Jurnal Ilmiah Manajemen Kesatuan. 11(2): 247–256.

Munir, M., Hidayat, K., Fakhry, M., dan Mu’tamar, M. F. F. 2019. Pengaruh Pengetahuan Halal, Kesadaran Halal (Halal Awareness) dan Label Halal terhadap Keputusan Pembelian Produk Jamu Madura. Agroindustrial Technology Journal. 3(2): 95–109.

Na’im, A., Kusnandar, K. dan Adi, R. K. 2020. Faktor-Faktor Yang Memengaruhi Keputusan Pembelian Mie Instan Merek Indomie di Kalangan Mahasiswa Universitas Sebelas Maret. Agrista. 8(3): 169–181.

Priwahyuni, Y. 2016. Faktor-Faktor yang Berhubungan degan Pola Makan Siap Saji (Fast Food) pada Mahasiswa Program Studi Ilmu Kesehatan Masyarakat STIkes Hangtuah PEkanbaru. Al-Tamim Kesmas. 13(3): 102–110.

Top Brand Award. 2023. Komparasi Brand Index

Ufrida, K. dan Harianto, S. 2022. Konsumerisme Makanan Siap Saji sebagai Gaya Hidup Remaja Di Kota Surabaya: Studi Kasus Siswi SMA Muhammadiyah 4 Kota Surabaya. Jurnal Analisa Sosiologi. 11(1): 137–156.

Undang-Undang Republik Indonesia Nomor 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal.

Wicaksono, R. A., Octavia, A. N. dan Aprianto, M. S. 2023. Pengaruh Harga, Kualitas Produk, dan Citra Merek Terhadap Keputusan Pembelian Indomie di Semarang. Jurnal Ilmiah Bidang Ilmu Ekonomi. 21(1): 423–432.

World Instant Noodles Association. 2023. Peringkat Permintaan Mie Instan.


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


____________________________________________________________________________________

Departement of Management ECONOMY AND BUSINESS FACULTY - UNIVERSITAS TRUNOJOYO MADURA

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal - Bangkalan, 69162 - Jawa Timur