Canvas Business Model At Lontong Sayur Pak Raden Faces Mandatory Halal 2024

Alfi Ghifari Nurrohman, Isdiana Suprapti

Abstract


UMKM Lontong Sayur Pak Raden has been established for two years, but for these two years the owner has not determined the business plan in his business activities. With the existence of Mandatory Halal regulations where food and beverage products must have halal certification, it adds challenges for business owners to survive in the food industry. The purpose of this study is to find out the flow and business planning of  Lontong Sayur Pak Raden using the Business Model Canvas (BMC) method. The results showed that these MSMEs are lacking in terms of promotion only using whatsapp and the customer segment is still wide. The advantages of this MSME have many partners, have a pronounced value of shrimp savory taste in the soup, sales are not only lontong sayur but sales of hot tea and coffee. So what the owner has to do is add promotional media in the form of Instagram and TikTok, the customer segment is focused on demographic aspects.


Full Text:

PDF

References


Agustian, E., Mutiara, I., & Rozi, A. (2020). Analisis Strategi Pemasaran Untuk Meningkatkan Daya Saing UMKM Kota Jambi. J-MAS (Jurnal Manajemen Dan Sains), 5(2), 257. https://doi.org/10.33087/jmas.v5i2.192

Al-Bana, N. P., Zaidan, A., Al-Khairi, P. A., & Industri, T. (2021). Analisis Pengaruh Lingkungan Kerja Fisik Terhadap Beban Kerja Mental Pekerja UMKM Pembuatan Kerupuk XYZ. In Seminar dan Konferensi Nasional IDEC.

Ameliora, D., Program, P., Perbankan, S., Stei, S., & Yogyakarta, H. (2020). Industri Halal sebagai Paradigma bagi Sustainable Development Goals di Era Revolusi Industri 4.0. In Youth & Islamic Economic Journal (Vol. 1, Issue 1). Januari.

Aminah, S. (2023). Seminar Urgensi dan Manfaat Sertifikasi Halal untuk mendukung Pengembangan Ekonomi Syariah yang Inklusif .

Fathia, S. (2021). Kewajiban Sertifikasi Halal Menurut Undang-Undang Nomor 33 Tahun 2014 Tentang Jaminan Produk Halal dan Undang-Undang Nomor 11 Tahun 2020 Tentang Cipta Kerja pada Produk Pangan Olah. Info Terkini. https://jdih.kalteng.go.id/berita/baca/kewajiban-sertifikasi-halal-menurut-undang-undang-nomor-33-tahun-2014-tentang-jaminan-produk-halal-dan-undang-undang-nomor-11-tahun-2020-tentang-cipta-kerja-pada-produk-pangan-olahan-usaha-mi

Gunawan, B., Shaleh, M., Anbar, N., & Sanjaya, R. (2020). Strategi Pengembangan Teknologi e-commerce UMKM Rumah Sayur Lembang Menggunakan Metode Analisis SWOT. Teknologi Dan Open Sources, 3.

Halim, A. (2020). Pengaruh Pertumbuhan Usaha Mikro, Kecil dan Menengah Terhadap Pertumbuhan Ekonomi Kabupaten Mamuju. 1(2).

Herawati, M. (Marina), Mulyati, G. T. (Guntarti), & Suharno, S. (Suharno). (2002). Penerapan Analisis Konjoin untuk Mengukur Preferensi Konsumen Minyak Goreng. In Agritech: Jurnal Fakultas Teknologi Pertanian UGM (Vol. 22, Issue 3, pp. 104–110).

Hutamy, E. T., Marham, A., Quin, A. N., Alisyahbana, A., Arisah, N., Hasan, M., Ekonomi, P., Ekonomi, F., Bisnis, D., Makassar, U. N., & Artikel, R. (2021). Analisis Penerapan Bisnis Model Canvas pada Usaha Mikro Wirausaha Generasi Z (Analysis of the Canvas Model’s Application to Micro-Entrepreneurs of Generation Z). In Jurnal Bisnis dan Pemasaran Digital (JBPD) (Vol. 1, Issue 1).

Limanseto, H. (2021). UMKM Menjadi Pilar Penting dalam Perekonomian Indonesia. https://ekon.go.id/publikasi/detail/2969/umkm-menjadi-pilar-penting-dalam-perekonomian-indonesia

Muis, A. R. C., & Aisyah, R. Z. (2022). Competitive Advantage Industri Pariwisata Halal Singapura Dalam Berdaya Saing di Asia Tenggara. Intermestic: Journal of International Studies, 7(1), 54. https://doi.org/10.24198/intermestic.v7n1.4

Musrafiyan. (2022). Potensi Pembangunan Kawasan Ekonomi Khusus (KEK) Halal Barsela Sebagai Destinasi Pariwisata Prioritas di Era Society 5.0. 488–501.

Nasori, N., Indrawati, S., Endarko, E., Mashuri, M., Prayitno, G., & Rubiyanto, A. (2022). Pemetaan Usaha Mikro Kecil dan Menengah Jawa Timur Menuju Sertifikasi Halal Tahun 2024. SEWAGATI, 6(1), 76–84. https://doi.org/10.12962/j26139960.v6i1.172

Qoni, R. (2022). Tantangan dan strategi peningkatan ekspor produk halal Indonesia di pasar global. In Halal Research (Vol. 2, Issue 1).

Rahayu, V. P., Astuti, R. F., Mustangin, M., & Sandy, A. T. (2022). Analisis SWOT dan Business Model Canvas (BMC) Sebagai Solusi dalam Menentukan Strategi Pengembangan Usaha Kuliner. International Journal of Community Service Learning, 6(1), 112–121. https://doi.org/10.23887/ijcsl.v6i1.40965

Ristin Masruroh, L., & Suprapti Isdiana. (2020). Pengaruh Marketing Mix Terhadap Keputusan Pembelian Produk Jamu Tradisional Madura. http://journal.trunojoyo.ac.id/agriscience

Setiawan, T. (2019). Analisis Persepsi Wajib Pajak Pelaku UMKM Terhadap Penerapan Peraturan Pemerintah Nomor 23 Tahun 2018. Analisis Persepsi Wajib Pajak Pelaku UMKM Terhadap Penerapan Peraturan Pemerintah Nomor 23 Tahun 2018, 3, 1–10.

Setyaningsih, R. P. (2022). Isu Halal Internasional dan Regional. Jurnal Kajian Wilayah, 12(1), 121. https://doi.org/10.14203/jkw.v12i1.869

Supendi, C., & Fazrin Nasrulloh S. (2021). Pengembangan Platform Warung Online Berbasis Prestashop sebagai Sarana Promosi Produk UMKM Kabupaten Kuningan.

Suwarni, E., & Handayani, M. A. (2020). Strategi Pengembangan Bisnis Usaha Mikro Kecil Menengah Keripik Pisang Dengan Pendekatan Business Model Kanvas: (Studi Kasus UMKM Arabar Shop di Kota Bandar Lampung, Provinsi Lampung). In Journal Management (Vol. 19, Issue 3).

Warto, W., & Samsuri, S. (2020). Sertifikasi Halal dan Implikasinya Bagi Bisnis Produk Halal di Indonesia. Al Maal: Journal of Islamic Economics and Banking, 2(1), 98. https://doi.org/10.31000/almaal.v2i1.2803

Yudianto, A., Nurhidayati, A., Wiralodra Indramayu, U., Tinggi, S., Ekonomi, I., & Rembang, Y. (2021). Penerapan Business Model Canvas (BMC) untuk Pengembangan Usaha Mangga di Desa PAwidean Jatibarang Kabupaten Indramayu. Buletin Abdi Masyarakat, 2(1).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


____________________________________________________________________________________

Departement of Management ECONOMY AND BUSINESS FACULTY - UNIVERSITAS TRUNOJOYO MADURA

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal - Bangkalan, 69162 - Jawa Timur