Analysis Cost Volume Profit (CVP) as a Basis for Sale Plan in Achieving Profit Target (Case Study on UD. Jaya Makmur Tambak Pocok Village Tanjung Bumi Subdistrict Bangkalan Regency)

Peni Nevia Fitri Ami, Maudina Alia, Vicky Febriansyah, Mochammad Reza Adiyanto

Abstract


This research aims to determine the application of cost volumeprofit analysis to UD. Jaya Makmur. Research Method use descriptive quantitative research methods with data obtained by observation and interviews. Results of this research shows that separating semivariable costs using the least square method into fixed costs and variable costs produces fixed costs of Rp. 47,000,000 and variable costs of Rp. 153,500,000. The BEP calculation, which is a step in the cost volume profit analysis, shows the BEP mix for total product sales of Rp. 75,320,512.82. In planning UD's sales and profits. Jaya Makmur plans to increase profits in the next 3 months by 45.45% of the total profits obtained previously. To achieve the planned increase in profits, UD. Jaya Makmur must increase sales by Rp. 593.363.275 Calculation results of margin of safety for UD. Jaya Makmur is 81.5%, meaning that if the company experiences a decline in sales exceeding 81.5%, the company will experience a loss

Full Text:

PDF

References


Ari Purwanti dan Darsono Prawironegoro. 2013. Akuntansi Manajemen, Edisi ketiga revisi. Jakarta: Mitra Wacana Media.

Atkinson, Anthony A. dan Robert S. Kaplan. 2009. Akuntansi Manajemen. Jakarta: Indeks.

Brigham, F dan Houston, J. 2001. Dasar-Dasar Manajemen Keuangan. Edisi 8, Buku 2. Jakarta: Salemba Empat.

Budiyanti, Harti. Narsa, Made & Irma . (2015) “Akuntansi Manajemen” Edisi Kedua.

Penerbit Universitas Terbuka : Tangerang Selatan – Banten.

Bustami, B. & Nurlela, 2013. Akuntansi Biaya Edisi 4. Dalam: Jakarta: Mitra Wacana Media, p. 49.

Carter, William K; and Milton F. Usry., 2005. Akuntansi Biaya., edisi ke 13, Buku 2, Jakarta: Penerbit Salemba Empat.

Kartika, E., & Sunarka, P. S. (2019). Analisis Cost-Volume-Profit untuk Perencanaan Laba pada UD. Budi Luhur Demak. Jurnal Ilmiah Aset, 21(1), 9-17.

Martono dan Harjito, Agus. 2004. Manajemen Keuangan. Edisi Pertama. Yogjakarta: Ekonisia Kampus Fakultas Ekonomi UII Yogjakarta.

Martusa, R., & Wijaya, V. (2011). Peranan analisis cost-volume-profit dalam upaya merencanakan laba perusahaan. Akurat Jurnal Ilmiah Akuntansi, 4.

Mulyadi. 2001. Sistem Akuntansi Edisi Tiga. Jakarta : Salemba Empat.

Munawir, S. 2007. Analisa Laporan Keuangan. Edisi Keempat. Liberty.

Yogyakarta.

Pratiwi, Windy, Elfreda Aplonia Lau, dan Murfat Effendy. (2016) . Analisis Cost- Volume-Profit (CVP) Untuk Perencanaan Laba Pada PT Saka Agung Abadi di Samarinda. Retrieved from https://media.neliti.com/media/publications/60805-ID-none.pdf

Puspita, Nanda C & Moch. Dzulkirom AR. (2017) “Analisis Cost Volume Profit sebagai dasar perencanaan penjualan dan perencanaan laba (PT. Mitra Anugrah Gemilang, Ngoro-Mojokerto)” Vol. 49 No.1 Agustus

Rosianna, Cantika. Winanda, Yola & Rezki, Windi K. (2021) “Analisis Cost Volume Profit terhadap Perencanaan Laba UMKM KERIPIK IBU” Vol. 1 (2) 2021 : 291 - 297

Samryn, L.M., 2012, Akuntansi Manajemen Informasi Biaya untuk Mengendalikan Aktivitas Operasi dan Investasi. Edisi Pertama. Jakarta: Kencana Prenada Media Group.

Sigit, Soehardi. 2002. Analisis Break Even Ancangan Linear Ringkas dan Pasti.ed.3. Yogyakarta : BPFE.

Silalahi, Donnie. (2019, April 12). Analisis CVP dan 5 Komponen Perhitungan Peningkatan Laba UMKM. Retrieved from https://alumak.id/blog/5- faktor-peningkatan-laba-umkm-padaanalisis-cvp/

Sugiyono. (2017). Metode Penelitian Kuantitatif, Kualitatif, dan R&D. Bandung : Alfabeta, CV.

https://massugiyantojambi.wordpress.com/2011/04/15/teori-motivasi/ Syamsuddin, Lukman. 2011. Manajemen Keuangan Perusahaan: Konsep Aplikasi

dalam Perencanaan, Pengawasan, dan Pengambilan Keputusan. Jakarta: PT. RajaGrafindo Persada

Veronika, Vivi. E.S (2019) . “Analisis Cost Volume Profit (CVP) dalam perencanaan Laba pada PT Kampung Coklat Blitar”

Wijayanti, S. M., & Saifi, M. (2013). Analisis Break Even Poin sebagai salah satu alat perencanaan penjualan dan laba. Jurnal Administrasi Bisnis, 1(1).


Refbacks

  • There are currently no refbacks.


____________________________________________________________________________________

Departement of Management ECONOMY AND BUSINESS FACULTY - UNIVERSITAS TRUNOJOYO MADURA

Jl. Raya Telang PO BOX 2 Kamal - Bangkalan, 69162 - Jawa Timur